În cadrul programului educațional „Urban Up” al Asociației De-a Arhitectura ne-am propus să contribuim la sporirea gradului de implicare civică a adolescenților și tinerilor prin dezvoltarea unor n...
Domeniul în care se încadrează proiectul
apărarea drepturilor și promovarea intereselor cetățenești
Nevoia/problema căreia îi corespunde proiectul
Adolescenții și tinerii fac parte din comunitatea locală, sunt utilizatori ai spațiului public și cetățeni ai orașului care își conturează și adaptează spațiul propriilor nevoi. Deși nu e cea mai evidentă categorie defavorizată de utilizatori - tinerii, și în special adolescenții, sunt deseori trecuți cu vederea ca utilizatori ai orașului. Deși spațiul public aparține tuturor, adolescenții nu au mijloace prin care să își facă vocile auzite privind nevoile lor de la oraș, de la spații care să îi reprezinte, cu care să se identifice și unde să se simtă în siguranță să se exprime într-un mediu prietenos, prielnic pentru a se dezvolta și evolua în cetățenii responsabili și implicați de mâine.
Prin apropierea studenților de liceeni, „Urban Up” încearcă să vină în întâmpinarea nevoilor adolescenților de a fi ascultați și auziți privind dorințele și așteptările lor de la mediul construit și de la spațiile publice de care sunt aproape, sau din contră, care îi îndepărtează. Liceenii sunt la vârsta la care contează validarea vocii lor, iar studenții pot să îi ghideze informal să se exprime liber și să găsească sens în a deveni cetățeni activi și implicați. Binele comun este o temă importantă pentru Generația Z - generație mai conștientă de impactul pe care îl avem în comunitate, în societate și asupra mediului - liceenii de azi fiind mai sensibili la teme trecute ușor cu vederea de generațiile anterioare la aceeași vârstă. De aceea și potențialul de implicare este mai mare de la o vârstă timpurie (early citizenship), însă în România este nevoie să li se ofere și mecanismele prin care să o poată face - mecanisme care nu sunt oferite de învățământul formal.
Un alt factor important pentru care dorim să continuăm proiectul „Urban Up Grows Up”, început în 2021, prin „Urban Up Peer to Peer - tineri cetățeni implicați în viața orașului”, este faptul că în România, conform unor sondaje realizate după alegerile din 2020, a fost înregistrată cea mai slabă prezență la vot a tinerilor din țară, înregistrată în ultimii 4 ani în care am avut 5 rânduri de alegeri. Comparativ, conform unui Eurobarometru publicat în 2023 de către Parlamentul European, arată a crescut interesul tinerilor pentru viitoarele alegeri europarlamentare cu până la 49%. În plus, în Uniunea Europeană au fost realizate mai multe sondaje, dintre care amintim de Sondajul pentru tineret al Parlamentului European din 2021, pentru tineri între 16-30 de ani, care arată că informația legată de implicarea civică (alegeri, cauze sociale etc) este preluată în mare măsură din mediul online, (41% social media și 41% presă online). Practic, aceste statistici subliniază importanța integrării tinerilor prin campanii și proiecte de conștientizare în procesul de luare a decizilor, direcții care se aliniază perfect cu misiunea Urban Up Peer to Peer by De-a Arhitectura.
Surse:
https://www.edupedu.ro/analiza-doar-25-dintre-tinerii-de-pe-listele-electorale-au-votat-la-parlamentare-cea-mai-scazuta-prezenta-de-la-alegerile-din-ultimii-4-ani/
https://www.g4media.ro/interesul-tinerilor-din-ue-fata-de-viitoarele-alegeri-europarlamentare-in-crestere-eurobarometru-42-dintre-tinerii-18-24-ani-spun-ca-e-foarte-important-sa-voteze.html
Credem că această generație de liceeni și generațiile viitoare sunt acelea care vor fi mai implicate de mai devreme și ne propunem să le oferim câteva pârghii prin acest proiect, ca să o poată face cu curaj, prin:
- Implicarea în procese de învățare hands-on, cu instrumente non-formale, jocuri și activități adaptate la instrumentele digitale familiare lor.
- Apropierea de spațiul public bucureștean.
- Oportunitatea de a valorifica entuziasmul și creativitatea în folosul lor, dar și în folosul comunității.
- Repetabilitate și multiplicare - posibilitatea desfășurării atelierelor rezultate în urma proiectului și în alte orașe din țară.
Rezultate dorite în urma implementării proiectului
Beneficiari direcți:
- 25-30 studenți din București și din țară (5 locuri rezervate pentru studenți din întreaga țară)
- cca. 15-30 liceeni participanți la atelierele pilot
Beneficiari indirecți:
- 8-10 profesioniști - mentori în cadrul programului de fellowship - parte din rețeaua De-a arhitectura/prieteni ai organizației
- 8-10 invitați de inspirație - inițiatori implicați în viața orașului, ale căror profile de activitate se suprapun peste temele urbane în jurul cărora se vor forma echipele de lucru ale studenților
- Publicul larg - datorită componentei educaționale a campaniei de comunicare a proiectului
Rezultate fellowship:
- 5 scenarii educaționale - dezvoltate de echipele de studenți în jurul a 5 teme urbane
- 5 ateliere pilot - cu participarea a min. 15 liceeni/atelier
- o ofertă educațională a programului „Urban Up” pe site-ul De-a Arhitectura
- extinderea echipei Urban Up și implicarea noii generații de fellows în proiecte și activități viitoare
Proiectul propune dezvoltarea rețelei de oameni implicați în educația non-formală de mediu construit Urban Up în sensul diseminării de informații transdisciplinare despre oraș la un public cât mai larg.
Unul din rezultatele concrete și măsurabile ale implementării proiectului este dezvoltarea portofoliului de scenarii educaționale de mediu construit pentru liceeni și implementarea lui în școli în cadrul programului Săptămâna Școala Altfel, în tabere de vară, festivaluri stradale și alte contexte ce permit organizarea de ateliere. Astfel, portofoliul de activități Urban Up destinat liceenilor ca beneficiari direcți finali va crește la aproximativ 10-15 ateliere, kituri educaționale și jocuri interdisciplinare.
Fellowship-ul este gândit ca un proces de co-creare în care profesioniști ai mediului construit ce au diverse forme de implicare civică facilitează procesul de învățare și co-creare al studenților de la facultăți de arhitectură, urbanism, sociologie, antropologie, etc. pentru a defini, scrie și pilota scenariile educaționale. Aceste scenarii urmăresc să transpună informații specializate despre oraș, prin elemente de gamification și cu utilizarea instrumentelor digitale folosite de adolescenți, în ateliere menite înțelegerii orașului, straturilor sale, a actorilor ce îl modelează și a posibilităților de implicare în dezvoltarea lui. Astfel, pe lângă liceeni, cei 25-30 de studenți ce devin Urban Up Fellows devin beneficiari direcți ai proiectului - aceștia vor acumula cunoștințe de la profesioniști (1-2 mentori/echipă) și vor primi cadrul propice pentru dezvoltare proprie și schimb de know-how. Mentorii echipelor și invitații de inspirație, ce completează baza de cunoștințe prin împărtășirea experiențelor lor personale și profesionale în relație cu orașul, vor beneficia de contextul dezvoltării ideilor în care cred și al popularizării activităților organizațiilor pe care le reprezintă.
Ascunde detaliile
Totalul sumelor strânse este alcătuit din totalul donațiilor făcute direct pe proiect, cât și al donațiilor făcute în susținerea echipelor și înotătorilor-fundariseri individuali.